Sådan bliver en podcast skabt ved LYDTRYK

Processen

Det vigtigste er at ramme den helt rette målgruppe.

Med en podcast kan du og din virksomhed formidle jeres budskab på jeres helt egen måde, og I får adgang til en lytterskare, der selv aktivt vælger jeres podcast til.

Det er heldigvis ikke svært at skabe en podcast.

Det tager bare tid. Og dén tid kan LYDTRYK spare dig/jer for.

Til gengæld er der overraskende mange fordele ved at udkomme med en podcast, som giver dit/jeres brand et enestående markedsførings-boost.

En podcast kan lyde på mange forskellige måder, og i LYDTRYK arbejder vi overordnet set med 3 koncepter + et koncept til intern podcast.

SAMTALEN

Koncept #1

En samtale-podcast er den mest klassiske og rene podcast, du kan ønske dig; to (eller flere) personer med viden og passion sidder over for hinanden og deler ud af deres erfaringer.

Det kan være to nørdede venner, eller det kan fx være direktøren og den SoMe-ansvarlige. Uanset hvem der er værter for podcasten, handler det om, at værterne skal have noget på hjerte, og at det er tydeligt, at I brænder for emnet.

Den klare styrke ved denne type podcast er passionen og det autentiske. Når I alligevel hver dag udveksler viden og erfaringer på kontoret, hvorfor så ikke gøre det for åben mikrofon?

En samtale-podcast er nem at komme i gang med:

  1. I låner podcastudstyr af LYDTRYK, så I selv bestemmer, hvor og hvornår I vil optage ugens afsnit.

  2. I får råd og sparring med LYDTRYK, så der er en knivskarp struktur hele vejen igennem.

  3. Når optagelsen er i hus, overfører I lydfilerne til LYDTRYK.

  4. Der bliver mixet og klippet, tilføjet jingles og logoer, og kort tid efter vil I (og lytterne) kunne finde ugens afsnit på alle podcastplatforme.

INTERVIEWET

Koncept #2

Hvis det føles for grænseoverskridende bare at skulle sætte sig foran en mikrofon og åbne op, kan interview-formatet være et bedre alternativ. Det minder på mange måder om samtale-podcasten; den eneste forskel er bare, at du (eller én fra din virksomhed) bliver interviewet af en vært fra LYDTRYK.

Vi styrer med andre ord samtalen, forbereder spørgsmålene og sikrer strukturen. Det eneste, I skal gøre, er at afsætte en times tid om ugen til at svare på spørgsmålene og på dén måde dele ud af jeres viden, erfaringer og budskaber.

En interview-podcast er ligeledes nem at komme i gang med:

  1. Sammen finder vi ud af, hvad de forskellige afsnit skal handle om, og hvilke spørgsmål vi skal runde.

  2. LYDTRYK møder jer dér, hvor det passer jer bedst (på arbejdet, i privaten, osv).

  3. Vi fører en behagelig og interessant samtale baseret på spørgsmålene.

  4. Der bliver mixet og klippet, tilføjet jingles og logoer, og kort tid efter vil I (og lytterne) kunne finde ugens afsnit på alle podcastplatforme.

MONTAGEN

Koncept #3

En monteret podcast er et lidt større projekt en den klassiske samtale-podcast eller interview-podcast. Montagen er i langt højere grad en struktureret fortælling, hvor der kan indgå op til flere interviews, speak, greb, musik og lydeffekter. Montagen vil typisk også bestå af et enkelt eller et begrænset antal afsnit.

Forestil dig din yndlings true crime podcast; bare med jeres budskab i centrum.

Der vil ligge en del mere forberedelse og sparring bag en montage, men til gengæld får I også et produkt, der både er fascinerende, velstruktureret og knivskarpt med sit budskab.

  1. I mødes med LYDTRYK et par gange for at skitsere budskabet, konceptet og formatet.

  2. Sammen finderr vi ud af, hvilke cases og eksperter der skal optræde i afsnittet.

  3. LYDTRYK står derefter for at interviewe, speake, klippe og mixe den første version af afsnittet.

  4. I får mulighed for at komme med feedback, hvorefter afsnittet bliver rettet til.

  5. LYDTRYK udgiver til sidst afsnittet/serien, og I (og lytterne) vil blive draget ind i fortællingen.

INTERN PODCAST

Koncept #4

En intern podcast er et kraftfuldt kommunikationsværktøj designet specifikt til virksomheder og organisationer, der ønsker at styrke det interne fællesskab og øge gennemsigtigheden i deres kommunikation. Ved regelmæssigt at udsende en podcast til medarbejdere, skaber I en unik kanal, der kan formidle nyheder, opdateringer og inspirerende historier direkte fra forskellige afdelinger inden for jeres organisation.

 

Gennem fortællinger og interviews med medarbejdere fra forskellige afdelinger kan en intern podcast også hjælpe med at bygge bro mellem teams og styrke følelsen af fællesskab, øge engagementet og motivationen.

 

En intern podcast kan se ud på mange forskellige måder, men den mest simple og effektive strategi er denne: Én gang om måneden finder vi 3-4 medarbejdere/afdelingsledere, som kan afsætte ca. 30 minutter til at blive interviewet (enten face-to-face eller bare via et videomøde). Herefter bliver disse interviews klippet sammen med nogle behagelige jingles og informative speaks, og til sidst har I en podcastepisode på omtrent 30-40 minutters varighed, som udkommer sidst på måneden.

 

Processen - skridt for skridt


Uanset hvilken type podcast der bliver skabt, skal den passe til jeres behov og præferencer.
I bestemmer, hvilket budskab der skal formidles, og LYDTRYK gør processen så effektiv som mulig - med 5 simple skridt:

  • Du kan sagtens dyppe hørebøfferne i radiobølgerne, inden du tager det fulde spring.

    I en uforpligtende samtale kan vi sammen finde ud af, hvordan dine/jeres ønsker kan blive indfriet med en podcast produceret af LYDTRYK.

    I får et bud et bud på, hvad hver episode vil koste, og prisen afhænger i høj grad af projektets omfang.

  • En populær podcast fungerer kun, så længe konceptet er velskabt. Konceptet danner grundlaget for podcastens form og struktur, og her finder vi sammen ud af:

    • Hvad er budskabet?

    • Hvem er målgruppen?

    • Hvordan skal formatet være?

    • Hvordan skal det lyde?

    • Hvem skal deltage?

  • Når konceptet er på plads, kan den sjove del begynde.
    LYDTRYK står for:

    • Logoer

    • Jingles

    • Beskrivelser

    • Den tekniske opsætning

    • Optagelse (samt videooptagelse)

    • Klipning og mixing

    • RSS-feed

    I skal bare sætte jer godt til rette, placere mikrofonen foran læberne og dele ud af jeres viden og erfaringer.

  • Når du/I er tilfredse med det endelige resultat, sikrer LYDTRYK, at podcasten udkommer på alle relevante platforme.

    Du kan med ro i maven klikke ind på enhver app - Apple Podcasts, Spotify, Podimo, osv. - og finde jeres podcast i professionel kvalitet.

  • Efter noget tid vil I modtage feedback på jeres podcast. I vil få et klart billede af, hvor mange der lytter til podcasten, hvem der er jeres primære publikum, og hvor stor en succes jeres brand er.

    Denne del af processen kan også boostes ved hjælp af opslag, audiogrammer, videoer og andet content til de sociale medier, som LYDTRYK kan stå for.

Hvad skal du/I gøre?

LYDTRYK vil i sidste ende spare jer for en masse tid og arbejde ved at sikre, at rammerne og kvaliteten er i top lige fra starten.
Det eneste, du eller din virksomhed skal gøre, er at stille jeres viden, ideer og stemmer til rådighed - så sørger vi for resten.