Episode 1 - 30 år efter Salamanca

Hvad ville vi egentlig med inklusion, dengang Salamancaresolutionen blev vedtaget for mere end 30 år siden? Og hvorfor er vi stadig ikke i mål?

I denne første episode af ’Individet og fællesskabet’ dykker vi ned i den nordiske udvikling og spørger, hvorfor det er så svært at skabe “En skole for alle”.

Vi får besøg af flere fremtrædende forskere på området, som deler deres indsigter i de vigtigste milepæle, udfordringer og omveje, som inklusionen har gennemgået i de seneste årtier.

Lyt med, og bliv klogere på, hvad der stadig står i vejen for den reelle inklusion i vores skoler og institutioner.

Værter:

  • Thomas Nordahl, forskningsleder ved Center for Praksisrettet Utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet

  • Lukas Bjerg, journalist

Gæster:

  • Peder Haug, professor emeritus i pedagogikk

  • Bengt Persson, professor i pædagogik

  • Niels Egelund, professor emeritus i specialpædagogik 

Podcasten er skabt af Paideia, tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, i samarbejde med podcastbureauet LYDTRYK.

I spidsen for projektet står Ole Hansen, seniorrådgiver-emeritus ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet.

Følgende står bag og har doneret midler til produktionen af podcasten:

  • Senter for praksisrettet utdanningsforskning SEPU, Universitetet i Innlandet

  • Laboratorium for praksisrettet dagtilbuds- og skoleforskning LSP, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet

Forrige
Forrige

Episode 3 – Fra forskning til fællesskab

Næste
Næste

Episode 2 – Inklusion i virkeligheden