Episode 2 – Inklusion i virkeligheden
Hvordan ser inklusion egentlig ud i dagens skoler og institutioner – og hvilke metoder virker rent faktisk?
I denne anden episode af ’Inklusion i praksis’ zoomer vi ind på nutidens forskning og praksiseksempler, der har bevist deres effekt.
Vi besøger en skole i Norge, en skole i Sverige og et dagtilbud i Danmark, som alle tre har opnået bemærkelsesværdige resultater ved at nedbryde silotænkning og satse på inkluderende børnefællesskaber.
Gennem konkrete eksempler, idéer og værktøjer får du som lytter nyttig viden til at styrke inklusionen i din egen hverdag – uanset om du er underviser, pædagog, forælder eller blot nysgerrig på, hvordan vi skaber rummelige og mangfoldige fællesskaber.
Lyt med, og få indsigt i, hvordan praksiseksempler kan sætte skub i forandringen.
Værter:
Thomas Nordahl, forskningsleder ved Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet
Lukas Bjerg, journalist
Eksempler:
Lillehammer Kommune
Alingsås Kommune
Kolding Kommune
Podcasten ’Individet og fællesskabet’ er skabt af Paideia, tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, i samarbejde med podcastbureauet LYDTRYK
I spidsen for projektet står Ole Hansen, seniorrådgiver-emeritus ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet.
Følgende står bag og har doneret midler til produktionen af podcasten:
Senter for praksisrettet utdanningsforskning SEPU, Universitetet i Innlandet
Laboratorium for praksisrettet dagtilbuds- og skoleforskning LSP, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet