Sådan promoverer du din podcast effektivt og får flere lyttere

Promover din podcast effektivt

At skabe en god podcast kræver både tid og overskud, og du kan snildt forsvinde væk i timers forberedelse og klipning. Derfor er det også ærgerligt, hvis din podcast ikke bliver lyttet af så mange, som du havde håbet på.

I modsætning til broadcasting, hvor lytterne nemt kan tune ind på en kanal, er det sværere at opdage en podcast, hvis man ikke i forvejen kender til den. Du skal af den grund også lægge en del tid og kræfter i selve promoveringen af din podcast, så den når ud til de helt rette målgrupper.

Det behøver heldigvis ikke at være så besværligt at promovere en podcast. For at få flere lyttere til din podcast skal du gøre brug af de strategier, som har vist sig at have den største effekt. Her får du en omfattende guide til, hvordan du kan markedsføre din podcast effektivt og organisk, selvom du starter uden den største følgerskare.

1. Kendskab til din målgruppe

Først og fremmest er det vigtigt at have en klar forståelse af, hvem din målgruppe er. Denne viden er afgørende for, at du kan skabe indhold, der appellerer til dine lyttere, og markedsføre din podcast på de rigtige platforme.

Overvej at lave en detaljeret beskrivelse af din ideelle lytter - også kendt som en lytter-persona. Dette kan omfatte oplysninger om lytternes gennemsnitlige alder, geografiske placering, job, hobbyer og interesser, samt hvorfor de ville være interesserede i at lytte til din podcast.

Med denne viden kan du skræddersy dine episoder og din branding til din målgruppes interesser og værdier.

2. Social Media Marketing

At være aktiv på sociale medier er et must for enhver, der ønsker at opbygge en følgerskare eller markedsføre deres produkt - og det inkluderer også dig som podcaster! Sociale medier er en af de bedste måder at promovere en podcast på, da du her får mulighed for at nå ud til hele verden.

Opret profiler for din podcast eller dit brand på et par udvalgte sociale medieplatforme, såsom Twitter, Instagram eller Facebook. Du behøver ikke være på alle platforme, men kun dem, hvor din målgruppe hænger ud. I virkeligheden anbefaler vi, at du holder dig til en eller to platforme, så du kan fokusere på at skabe passende og relevant indhold.

Her kan du poste billeder og videoer med de bedste citater fra det seneste podcastafsnit, og du kan give dine følgere indblik i behind-the-scenes. Du kan også have en direkte dialog med lytterne, hvor du kan få ris, ros, gode ideer og svare på spørgsmål.

3. Din podcast på alle platforme

En simpel måde at få så mange øjne som muligt på din podcast er at sørge for, at podcasten rent faktisk vises overalt, hvor folk lytter til podcasts. Hvordan gør du så det?

Den sikreste fremgangsmåde er at få din podcast hostet på en professionel platform, som sørger for, at dit RSS-feed når ud til alle podcastapps. Det gælder især Apple Podcasts, Spotify, Podimo og Google Podcasts.

Du bør også dobbelttjekke, at din podcast rent faktisk optræder på de forskellige platforme, og du kan med fordel indsende dit podcast-RSS-feed til så mange podcast-aggregatorer som muligt. Det handler om at sikre, at så mange lyttere som muligt vil finde dit show, når de søger efter emner, der interesserer dem.

4. Publicer din podcast på YouTube

En anden fantastisk måde at promovere din podcast på er at udnytte videoers store popularitet. Selvom podcasts primært er et lydmedie, sætter mange mennesker pris på også at kunne sluge podcasts med øjnene.

YouTube har mere end to milliarder månedlige brugere, hvilket er en masse potentielle øjne på din podcast. Så det at starte en podcast på YouTube er en solid strategi, der kan øge din lytterskare.

Hvis du ikke har det helt store overskud fra starten, kan du holde det simpelt ved at uploade et statisk billede sammen med lyden fra dit seneste afsnit. Hvis du har mere tid og overskud, kan du også overveje at filme podcasten, så du kan uploade en ægte video til YouTube.

5. Genbrug dit podcast-indhold

En del af din podcast-promoveringsstrategi bør være at diversificere formatet og kanalerne for dit indhold. På den måde kan du få dit brand ud til så mange potentielle lyttere som muligt.

At genbruge er også en nem måde at skabe mere indhold på, uden at du behøver at gå tilbage til tegnebrættet hver eneste gang. Som tidligere nævnt kan du skabe posts, billeder og videoer med de bedste citater fra dine afsnit, så dit publikum får nogle mere overkommelige bidder at forholde sig til.

6. Opfordringer til handling (CTA'er)

Indenfor markedsføring er CTA (Call to Action) et af de mest kraftfulde værktøjer. Det handler nemlig om at udnytte den styrke, der ligger i dit eksisterende publikum.

Når du skriver dine episode-scripts, skal du ikke glemme at inkludere en kort CTA i slutningen af hver enkelt afsnit. Her kan du opfordre lytterne til at abonnere på din podcast, men også til at dele podcasten og udbrede budskabet.

7. SEO

Søgemaskineoptimering (SEO) er en vigtig del af enhver digital marketingstrategi, og det gælder også for podcast-promovering. Du skal optimere din hjemmeside (hvis du har sådan en) og alt den information, der knytter sig til din podcast.

Du skal anvende de rigtige keywords, så dine potentielle lyttere får nemmere ved at finde dig, når de søger efter nogle bestemte ord på Google.

8. Samarbejd med andre podcast-værter

At krydspromovere dit show med andre podcast-værter er en fantastisk måde at udvide din rækkevidde på. Du kan for eksempel bytte reklamepladser med en anden podcaster eller deltage som gæst i en anden persons show.

9. Brug betalte annoncer

Til trods for hvad du måske tror, kan betalte annoncer være en effektiv strategi for at øge opmærksomheden omkring din podcast. Du kan for eksempel bruge Facebook-annoncer til at nå ud til en meget specifik gruppe af lyttere.

10. Få feedback fra din publikum

Til sidst skal du huske at lytte til dit publikum. Feedback fra dine lyttere er uvurderligt, når det kommer til at forbedre dit show og din marketingstrategi. Du kan oprette en Google Formular eller en simpel undersøgelse på din hjemmeside for at indsamle feedback - eller du kan også bede om feedback direkte på dine sociale medieplatforme.

Forrige
Forrige

Optimer din podcastproduktion: Teknikker og strategier fra eksperterne

Næste
Næste

Sådan bruger du AI til podcasts